Färgegenskaper
Färgnyansen är naturligtvis viktig i akvarellmåleri, liksom i allt annat måleri. Är det en varm eller kall färg? Är den blå eller gul? Vilka färger får man när man blandar den? Men när man målar akvarell är det inte bara "färgen på färgen" som är intressant, utan även andra egenskaper. Exempelvis har Antwerp Blue och Preussian blue (till höger i bilden ovan) nästan samma färg, men lite olika egenskaper. Saker som är viktiga för akvarellmåleri är tex om färgen granulerar (lägger sig i groparna som fransk ultramarin längst till vänster), kantbiter dvs lämnar en mörkare linje runt kanten när den torkar (som antwerp och preussian ovan - det syns extra tydligt längst upp till höger där en ring lämnas kvar när man sköljt ur färgen), eller torkar i ett jämnt lager (som Cobalt ovan). I övningen ovan har jag målat fyra lika dana pluppar med fyra olika blå färger, French Ultramarin, Cobalt, Antwerp och Preussian (alla Winsor & Newton artist quality vilket är det märke jag använder om inte annat anges). Överst har jag sköljt bort färgen halvtorr, nedanför har jag låtit den torka helt utan åtgärd, på rad tre har jag droppat vatten i mitten och sugit bort lite igen för att få en "bubbla", vilket fungerar bäst med sk "kantbitare" som de två till höger. På nedersta raden har jag låtit färgen torka och sedan försökt tvätta bort den igen. De här övningarna kan vara bra att göra med alla sina nya färger för att se hur de beter sig. Granulerar de, biter i kanterna eller torkar jämnt? Går de att tvätta ur eller färgar de in pappret? Osv.
Ett annat exempel är Scarlet Lake och Cadmium Red som har liknande färgnyanser men helt olika egenskaper. Scarlet Lake är mer genomskinlig och "lättare" vilket ger ett transparent resultat och snygga blandningar. Cadmium Red är starkare och kan bli väldigt snygg och intensiv, men är svår att blanda med, det blir bara grumligt. Överhuvudtaget går det knappt att göra rena färgblandningar av färger som inte är helt transparenta. Samma förhållande råder mellan Yellow ochre och Raw Sienna, den första finns i nästan alla färdiga paletter, men jag tycker den är helt hopplös. Raw Sienna däremot ger suveräna olivgröna blandat med blått och superfina gråbruna tillsammans med olika lila färger och är dessutom mycket lätt och transparent vilket ger fina laveringar.
I Winsor & Newtons färgkarta kan man även utläsa en del om vilka egenskaper färgerna har, tex om de är granulerande (G) som tex French Ultramarine (samlar sig i groparna i pappret), om den är opak (O) eller transparent (T) och om den färgar in pappret (St) och inte går att tvätta ur igen.
Kommentarer
Skicka en kommentar