Mina bästa materialtips

Mitt "resekit" med färger, penslar och pennor som alltsammans får plats i pennskrinet

En av mina allra första poster handlade om materialtips, men det tål att upprepas! Och uppdateras, för den delen. Jag har själv utvecklats mycket sedan dess och har hittat nya, spännande tekniker och prylar. Jag spänner till exempel sällan upp papper längre eftersom jag målar med råa kanter. Och jag köper inte mårdhårspenslar längre sedan jag insåg var de kommer ifrån... :o Men en sak gäller allt jämt - med dålig utrustning är det väldigt svårt att måla riktigt flödig och fin akvarell. Därför har jag sammanfattat de viktigaste materialtipsen i en ny post!

1. Investera i bra prylar. Och hellre lite färre... Ett mediokert papper och studiofärger funkar kanske om en bara vill färglägga en mindre teckning, tex i skissboken eller någon liten landskapsmålning. Men om målet är att måla stort, färgrikt, flödigt och med kontroll över hur färgerna uppför sig så lönar det sig att investera lite. 

2. Köp tubfärger. Men det behöver inte vara de allra dyraste! Förr målade jag enbart med Winsor & Newtons konstnärsfärger, men nu målar jag även mycket med Lukas som jag tycker är ett prisvärt alternativ. Huvudsaken är att det är tubfärger av konstnärskvalitet (och inte sådana små kakor från Claes Ohlson....). Jag brukar fylla en gammal målarlåda med tomma halvkoppar med tubfärg för att ta med när jag inte är i ateljén, på så sätt behöver jag aldrig köpa koppar så det lönar sig i längden med tuber. Tänk så här: du kan göra allt som går att göra med koppar med tuber också, men inte tvärtom! Ett alternativ är ju att köpa en låda (eller om du har en) och sedan köpa en tub i taget för att fylla kopparna som tar slut... 

Om du lär känna dina färger behöver du inte så många olika. Jag har ungefär 20 som jag använder regelbundet men jag klarar mig ganska långt på hälften också. Jag har tjatat om det här förr, men det tål att sägas igen. Ta kontroll över dina färger, gör färgprover, lär dig hur olika färger blandar sig med varandra, vilka som är kantbitare och vilka som granulerar så blir målandet mycket roligare och du slipper otrevliga överraskningar.

Alla mina färger... tubfärger i en låda där locket också kan användas som palett, och reselåda med halvkoppar som kan fyllas på. 

3. Hitta ditt papper. Det är ganska mycket en smaksak, men pappret är kanske det viktigaste för att få ett bra resultat om du vill jobba med mycket färg och vatten och många lager. En tuschteckning som du lägger en tunn lavering över kan du göra på nästan vilket papper som helst, men ett sämre papper håller inte lika mycket vatten och efter ett par lager laveringar börjar färgen lossna från de undre lagrena och allt blir bara kladdigt. Jag målar numera nästan bara på Saunders Waterford som jag köper i ark. Ett stort akvarellark på 50x70 cm kostar runt 40-50 kr beroende på butik, märke och förpackningsstorlek, men då får en ut ganska många mindre eller en halvstor och ett par mindre akvareller på det. Det finns flera bra märken; Arches, Fabriano, Canson, Bockingford.... Köp gärna ett som är minst 300g/ m2 men det viktigaste för att identifiera ett "riktigt" akvarellpapper är att det är 100% bomull. Min favorit är som sagt Saunders, som är ganska likt Arches, fast lite billigare (och luktar inte lika illa. Som kuriosa kan jag nämna att jag inte kunde måla alls på Arches när jag var gravid för jag höll på att kräkas...)


4. Du behöver inte så många penslar som du tror (men de ska gärna vara stora)
Egentligen behövs kanske bara 3-4 penslar för att kunna måla det mesta, sedan finns det förstås penslar som underlättar för vissa typer av bilder. Minimikitet är
- en stor, platt pensel, en så kallad moddlare, som kan användas för att täcka stora ytor snabbt med färg eller vatten (längst till vänster på den översta bilden)
- en mellanstor rund pensel med bra spets. Om den är tillräckligt bra för att både hålla mycket vatten och kunna få en fin spets så räcker det nästan med en rund pensel. (den andra från vänster på den översta bilden)
- en platt, lite mindre pensel för detaljer som har raka linjer, exempelvis hus och annat (tex som den längst till höger på bilden nedan)
Eventuellt kan en smal pensel med lång spets också vara bra - med en sådan kan långa, tunna linjer, exempelvis i gräs eller trädkronor, dras (se den tredje penseln från vänster på bilden överst). När jag målar riktigt stort gillar jag att ha några större penslar också, som den runda längst till vänster på bilden nedan och den stora platta gethårspenseln i  mitten nedan.

Paletter och penslar jag använder i ateljén
5. Övrigt material som behövs är en stor bunke vatten, gärna en gammal handduk eller liknande att lägga under, en sprayflaska, hushållspapper och eventuellt roliga saker att skrapa och trycka i färg med. Ett knådsudd är också bra om en gillar att skissa innan, för att sudda med vanligt sudd kan skada ytan på akvarellpappret. Beroende på teknikval kan maskeringsvätska eller maskeringstejp också vara kul att jobba med. I ateljén jobbar jag gärna med paletter från Winsor&Newton med djupa fack för färgen (se bilden ovan), men det går bra att bara klicka ut färg på ett fat också, eller att blanda färger i koppar av olika slag eller sådana små paletter med hål som skolor ofta använder. 

Kommentarer